ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA

ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGAText Box: POČETAK
Text Box: SLEDEĆA
Text Box: PRETHODNA

2.  Koncepcija marketinga je način mišljenja-filozofija upravljanja koja sve aktivnosti preduzeća usmerava ka zadovoljavanju potreba i želja kupaca.

Iskorijski posmatrano, razvoju koncepcije mareketinga prethodile su proizvodna koncepcija, koncepcija proizvoda i prodajna koncepcija.

 Proizvodna koncepcija polazi od pretspostavke da su potrošači primarno zainteresovani za raspoloživost proizvoda i nisku cenu. Ova koncepcija može izgledati kao razuman nacin upravljanja preduzećem u dva slučaja: prvo kada je tražnja za proizvodom veća od ponude te su kupci vise zainteresovani za nabavku samog proizvoda nego za njegove karakteristike; i drugo kada je cena proizvoda visoka te je treba sniziti rastom produktivnosti rada radi tržišne ekspanzije.

 Koncepcija proizvoda polazi od pretpostavke da će potrošači favorizovati kvalitetnije proizvode. Uprava preduzeća svoju energiju usmerava na proizvodnju kvalitetnih prozvoda i na njjhovo stalno poboljšanje. Rukovodioci polaze od pretpostavke da se kupci dive dobro izrađenim proizvodima, da mogu proceniti kvalitet proizvoda i da su spremni da plate više za ,,ekstra” proizvod. Rukovodioci preduzeća orijentisani na proizvod često se oduševljavaju svojim proizvodom, pri tom ne primećuju krupne promene koje se dešavaju na tržištu. Kotler smatra da ova koncepcija dovodi do ,,marketinške kratkovidosti”  i preterane koncentracije na proizvod, a ne na potrebe kupaca.

 Prodajna koncepcija zasniva se na pretpostavci da potrošači neće kupovati dovoljne količine proizvoda od preduzeća ako ono ne preduzme odgovarajući prodajni i promocioni napor. Novom tehnologijom i novim načinima korišćenja ljudskog rada proizvodi su izlazili u velikim količinama na tržište tako da je ponuda mnogih proizvoda nadmašila tražnju. Rukovodioci prodajno orijentisanih preduzeća su verovali da su lična prodaja i ekonomska propaganda najvažnije aktivnosti marketinga. Preduzeće koje je prihvatilo ovu koncepciju polaze od postojećiš proizvoda i zahteva intenzivniju prodaju i promociju.

 Koncepcija marketinga polazi od pretpostavke da delotvorna proizvodnja i snažna promocija ne garantuju da će kupci kupiti proizvod. Shvatili su da prvo moraju saznati šta kupci žele, pa onda to proizvesti, a ne prvo proizvesti proizvod pa onada pokušavati prilagoditi potrebe i želje kupaca onome što su proizveli. Preduzeća koja su prihvatila ovu koncepciju marketinga prozvode ono što žele kupci a istovremeno zarađuju profite. Neke postavke koncepcije marketinga Filip Kotler slikovito je izrazio na sledeće načine:

· ,,Pronađi želje i isputni ih.

· ,,Proizvedi ono što možeš prodati, a ne pokušavaj da prodaješ ono što možeš proizvesti.”

· ,,Voli kupca, a ne proizvod.”