ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA |
9. Plan je pisani dokument u kome su detaljno opisane aktivnosti istraživačkog procesa. Sadrži vreme kada će se istraživanje obaviti, kao i potrebnu količinu novca za to istraživanje. Prvi deo svakog istraživačkog projekta odnosi se na definisanje marketinškog problema i svrhe istraživanja. Ovaj deo sadrži opšte ciljeve istraživanja koji moraju biti dobro definisani. Cilj istraživanja opredeljuje smer i opseg istraživanja u pogledu: · predmet istraživanja · teritorijalnog područja · vremena istraživanja.
Lista pitanja na koja se istraživanjem traži odgovor predstavlja zapravo listu informacija neophodnih za rešavanje marketinškog problema. Izvori podataka mogu biti kupci, posrednici u prodaji, biblioteke, elektronske i komercijalne baze i dr.
10. Tržišna istraživanja se klasifikuju na: · fundamentalna i · primenjena.
Fundamentalna istraživanja su primenljiva, ‚"naučnija" i potpunija. Cilj jeste spoznaja tržišnih fenomena. Primenjena istraživanja uvek su usmerena na prikupljanje informacija potrebnih za donošenje konkretnih marketinških odluka. Postoji: · makroistraživanje tržišta i · mikroistraživanje tržišta.
Makroistraživanje tržišta je istraživanje tržišta na nivou privrede, privrednih grana i asocijacija proizvođača. Mikroistraživanje tržišta je usmereno na istraživanje marke proizoda, na analizu potrošačevih sklonosti, mišljenja, stavova... Postoje još i: · ekplorativna, · deskriptivna i · kauzalna istraživanja. Cilj eksplorativnih istraživanja jeste uvid u prirodu marketinškog problema; usmerena su na kvalitativnu analizu. Svrha deskriptivnih istraživanja je da se opiše celokupno tržište ili pak samo jedna određena varijabla marketinga. Cilj kauzalnih istraživanja je ispitivanje uzročno-posledičnih veza na području tržišnog poslovanja; sprovode se pomoću eksperimentalnog metoda. Istraživanja se dele i na: · kabinetska i · terenska. Kabinetska istraživanja usmerena su na prikupljanje i analizu podataka koji već postoje. Terenska istraživanja usmerena su na prikupljanje originalnih podataka na terenu. U istraživanju se često pravi razlika između: · kvalitativnih i · kvantitativnih istraživanja. Kvalitativna istraživanja su usmerena na prikupljanje, obradu i analizu kvalitativnih podataka. Kvalitativni podaci se odnose na osećanja, emocije, utiske, zadovoljstvo, naklnost... Kvantitativna istraživanja su usmerena na prikupljanje, obradu i analizu kvantitativnih podataka. Kvantitativni podaci se odnese na numeričke varijable marketniga, kao što su: cena prozvoda izražena u dinarima, prodaja proizvoda izražena u kilogramima... Istraživanje se dele i na: · jednokratna i · kontinuirana. Jednokratna istraživanja su istraživanja na bazi "jedne akcije". Sprovode se jedanput s određenim ciljem. Kontinuirana istraživanja su istraživanja koja se sprovode na istom uzorku tokom dužeg vremenskog perioda.
|