ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA |
11. Izvori podataka mogu biti kupci, posrednici u prodaji, statističke publikacije, elektronske baze i dr. Izvori podataka se dele na: · sekundarne i · primarne izvore. Sekundarni podaci su podaci koji već negde postoje, a koji su prikupljeni za neku drugu svrhu-nezavisno od istraživačke akcije. Sekundarni podaci imaju osnovnu prednostu u pogledu nižih troškova i brže raspoloživosti. Prilikom korišćenja sekundarnih izvora istraživač mora obratiti pažnju na: · (ne)pristrasnost · validnost · pouzdanost · homogenost · aktuelnsot U zavisnosti od toga da li su prikupljeni unutar preduzeća koji je naručilac istraživanja ili izvan preduzeća, sekundarni podaci se dele na interne i eksterne podatke. Sekundarni interni podaci su podaci koji se nalaze unutar preduzeća koje je korisnik istraživanja. Izvori sekundarnih internih podataka su izveštaji o: ranijim istraživanjima, prodaji, troškovima marketniga, ostvarenom profitu, porudžbinama kupaca i reklamacijama kupaca. Sekundarni eksterni podaci odnose se na podatke koji se nalaze izvan preduzeća - korisnika istraživanja tržišta. Izvori sekundarnih eksternih podataka su: novine, stručni časopisi, priručnici, katalozi, adresari, baze podataka, lekskoni, knjige... Posebnu vrstu sekundarnih eksternih podataka čine komercijalni podaci, tj. podaci koji se mogu kupiti od agencija za istraživanje tržišta, a to su paneli i baze podataka. Panel predstavlja oblik kontinuiranog istraživanja. Sa stanovišta organizacije koja prikuplja podatke putem raznih vrsta panela, panel je oblik kontinuiranog prikupljnja primarnih podataka. Sa stanovišta korisnika panel-podaci predstavljaju poseban tip sekundarnih podataka. Baze podataka predstavljaju kolekcije podataka integrisanih na način koji omogućava njihovo čuvanje i procesiranje pomoću računara.
Primarni podaci su originalni podaci, tj. podaci koje istraživač tržišta prikuplja po prvi put za potrebe konkretnog istraživačkog projekta. Izvori primarnih podataka su pojedinci koji mogu predstavljati sebe kao kupca, potrošača ili nepotrošača određenog proizvoda. Primarni podaci obično se klasifikuju u sledeće grupe: demografski podaci, socioekonomski podaci, geografski podaci, psihografski podaci, podaci o ponašanju ispitanika, podaci o namerama, podaci o stavovima i podaci o motivima.
|