ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA |
12. Metod posmatranja se najčešće koristi za utvrđivanje učestalosti ili rasprostranjenosti neke pojave. Različite informacije se mogu dobiti posmatranjem na ulici, u maloprodajnom objektu, u stanu itd. Posmatranjem takođe možemo utvrditi ukuse i navike potrošača, funkcionalna svojstva proizvoda i druge činjenice koje su "opservabilne". Posmatranjem se mogu dobiti informacije kako o tekućem tako i o prošlom ponašanju ljude. Posmatranje kao metod prikupljnja primarnih podataka ima tri bitne karakteristike: · ono je sistematski planirano, organizovano i usmereno na sprecifične ciljeve istraživanja; · rezultati posmatranja događaja, pojava i procesa sistematski se registruju; · rezultati posmatranja se pažljivo proveravaju i kontrolišu radi saznanja o potpunosti i verodostojsnosti sprovedenog postupka posmatranja i vrednosti dobijenih podataka. Posmatranja po pravilu vrši određeno lice - posmatrač. U određenim slučajevima ovu funkciju mogu preuzeti razni mehanički i elektronski aparati: · televizijske kamere, za praćenje ponašanja kupaca u odnosu na nove modele proizvoda, · audiometri, pridodati televizijskim aparatima ispitanika, koji registruju vreme uključivanja, odnosno isključivanja televizijskih aparata, · psihogalvanometri, beleže promene u znojenju kao rezultat emocionalne reakcije na određene stimulanse, · specijalne kamere za prećenja pokreta očiju kod ljudi, koje se koriste za prikupljanje podataka kako ljudi čitaju časopise, novine... · stahistoskopi, koji dozvoljavaju datom objektu da bude osvetljen za delić sekunde da bi se taj objekt testirao u pogledu prvog utiska koji ostavlja, · pupilometri koji mere širenje i sužavanje zenica oka, pri čemu se pretpostavlja da širenje zenice oka označava povoljnu reakciju na stimulanse čije se dejstvo posmatra, · peoplemetri, koji omogućava da se utvrdi u koje vreme i koji televizijski program prati svako domaćinstvo. Osnovne prednosti ovog metoda su: · objektivnost - može da proizvode izvesnu pristrasnost, posmatranjem se dobijaju podaci o onome što se stvarno dešava, · aktuelnost - posmatranjem se dobijaju podaci o sadašnjem ponašanju potrošača, · prikupljanje podataka pomoću određenih tehnika posmatranja ne zavisi od volje ispitanika. · neki primarni podaci mogu se dobiti jedino metodom posmatranja. Nedostaci ovog metoda su: · neki primarni podaci, poput podataka o stavovima, osećajima i motiva, ne mogu se prikupiti posmatranjem jer zahtevaju verbalne odgovore, · teško je posmatrati intimno ponašanje, kao što je kupanje ili pranje zuba, da bismo saznali, koju vrstu sapuna ili pastu za zube koriste ispitanici, · istraživanje nekih pojava traje dugo, pa bi rad na terenu mogao zahtevati dosta vremene i sredstava.
|