ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA

ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGAText Box: POČETAK
Text Box: SLEDEĆA
Text Box: PRETHODNA

12. Metod posmatranja se najčešće koristi za utvrđivanje učestalosti ili rasprostranjenosti neke pojave. Različite informacije se mogu dobiti posmatranjem na ulici, u maloprodajnom objektu, u stanu itd.

Posmatranjem takođe možemo utvrditi ukuse i navike potrošača, funkcionalna svojstva proizvoda i druge činjenice koje su "opservabilne". Posmatranjem se mogu dobiti informacije kako o tekućem tako i o prošlom ponašanju ljude. Posmatranje kao metod prikupljnja primarnih podataka ima tri bitne karakteristike:

· ono je sistematski planirano, organizovano i usmereno na sprecifične ciljeve istraživanja;

· rezultati posmatranja događaja, pojava i procesa sistematski se registruju;

· rezultati posmatranja se pažljivo proveravaju i kontrolišu radi saznanja o potpunosti i verodostojsnosti sprovedenog postupka posmatranja i vrednosti dobijenih podataka.

Posmatranja po pravilu vrši određeno lice - posmatrač. U određenim slučajevima ovu funkciju mogu preuzeti razni mehanički i elektronski aparati:

· televizijske kamere, za praćenje ponašanja kupaca u odnosu na nove modele proizvoda,

· audiometri, pridodati televizijskim aparatima ispitanika, koji registruju vreme uključivanja, odnosno isključivanja televizijskih aparata,

· psihogalvanometri, beleže promene u znojenju kao rezultat emocionalne reakcije na određene stimulanse,

· specijalne kamere za prećenja pokreta očiju kod ljudi, koje se koriste za prikupljanje podataka kako ljudi čitaju časopise, novine...

· stahistoskopi, koji dozvoljavaju datom objektu da bude osvetljen za delić sekunde da bi se taj objekt testirao u pogledu prvog utiska koji ostavlja,

· pupilometri koji mere širenje i sužavanje zenica oka, pri čemu se pretpostavlja da širenje zenice oka označava povoljnu reakciju na stimulanse čije se dejstvo posmatra,

· peoplemetri, koji omogućava da se utvrdi u koje vreme i koji televizijski program prati svako domaćinstvo.

Osnovne prednosti ovog metoda su:

· objektivnost - može da proizvode izvesnu pristrasnost, posmatranjem se dobijaju podaci o onome što se stvarno dešava,

· aktuelnost - posmatranjem se dobijaju podaci o sadašnjem ponašanju potrošača,

· prikupljanje podataka pomoću određenih tehnika posmatranja ne zavisi od volje ispitanika.

· neki primarni podaci mogu se dobiti jedino metodom posmatranja.

Nedostaci ovog metoda su:

· neki primarni podaci, poput podataka o stavovima, osećajima i motiva, ne mogu se prikupiti posmatranjem jer zahtevaju verbalne odgovore,

· teško je posmatrati intimno ponašanje, kao što je kupanje ili pranje zuba, da bismo saznali, koju vrstu sapuna ili pastu za zube koriste ispitanici,

· istraživanje nekih pojava traje dugo, pa bi rad na terenu mogao zahtevati dosta vremene i sredstava.