ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA

ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGAText Box: POČETAK
Text Box: SLEDEĆA
Text Box: PRETHODNA

5. Tržište se najčešće definiše kao sveukupnost odnosa ponude i tražnje. Tržište je oblik veze koja postoji između različitih robnih proizvođača. Uslovljeno je razvitkom proizvodnih snaga društva, viškom proizvoda i pojavom robe. U robnoj proizvodnji tržište je osnovni regulator odnosa ponude i tražnje.

Funkcije tržišta:

1. proces razmene materijalnih dobara, tj. metamorfoza robe u novac (R-N). Bez razmene, proces društvene reprodukcije ne bi mogao da se odvija kontinuirano;

2. primarna raspodela društvenog proizvoda i nacionalnog dohotka na pojedine oblasti i        grane unutar tih oblasti;

3. tržišni zakoni, pre svega zakon vrednosti, koji ukazuje na društveno priznat rad robnih proizvođača;

4. Uticaj tržišta na obim i strukturu proizvodnje;

5. Uticaj tržišta na obim i strukturu potrošnje.

Zaključuje se da kod nas treba da dođu do izražaja tri nezamenljive funkcije– alokativna, selektivna i distributivna funkcija.

 

Podelom tržišta prema različitim kriterijumima bavi se naučna disciplina koja se naziva tipologijom tržišta.

 

 

Segmentacija tržišta je podela skupa potrošača na grupe preme određenim karakteristikama. Grupe potrošača nazivaju se tržišnim segmentima. Odgovarajuća obeležja potrošača nazivaju se segmentacione promenljive.

 Osnovni princip segmentacije tržišta je podela skupa potrošača na grupe tako da se u jednoj grupi nalaze što homogeniji potrošači, tj. što sličniji u pogledu ponašanja. Razlike u ponašanju unutar grupe treba da budu što manje, a između grupa što veće.

 Izbor segmentacionih promenljivih zavisi od osnovne namene proizvoda. Ako su namenjeni proizvodnoj potrošnji, segmentacione promenljive su npr. grana kojoj kupac pripada, ekonomsko-finansijski položaj i dr. Proizvodi namenjeni širokoj potrošnji, segmentacione promenljive moogu biti brojne karakteristike potrošača:

· demografske(pol, starost…)

· socijalno-ekonomske(visina dohotka, obrazovanje…)

· geografske(mesto stanovanja, nasljenost...)

· psihološke(motivi kupovanja, namere…)

Svrha segmetnacije tržišta je da se utvrde razlike između pojedinih grupa potrošača i odabere odgovarajuća strategija.

 

Marketinške strategije

 Strategija nediferenciranog marketinga podrazumeva nastupanje preduzeća s jedinstvenim marketinškim programom, tj. sa istim prodajnim asortimanom. Primenjuje se kada razlike između grupa potrošača nisu značajne ili ih preduzeće iz ekonomskih razloga ne uvažava. U slučaju kada su proizvodi homogeni(so, šećer, mleko…) ili su troškovi diferenciranog marketinga veliki.

 Strategija diferenciranog marketinga primenjuje se kada su razlike između grupa potrošača značajne. Preduzeće za svaki tržišni segment kreira marketinški program. Takav pristup omogućava bolje rezultate. Strategija diferenciranog marketinga odgovara   Strategiju koncentrisanog marketinga primenjuju uskospecijalizovana preduzeća koja svoj asortiman i elemente marketinškog miksa prilagođavaju jednoj grupi potrošača(butici, dečije robne kuće i dr.)

 Mešana strategija podrazumeva da trgovinska preduzeća primenjuju dve ili sve tri strategije.