ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA |
41. Distribucija kao instrument marketinga i kanali distribucije
Distribucija kao instrument marketinga obuhvata odluke i aktivnosti koje određuju dostupnost proizvoda ciljnom tržištu. Preduzeće mora da odluči da li će proizvod prodavati direktno krajnjim korisnicima ( direktni kanal distribucije ) ili preko posrednika ( indirektni kanal distribucije ). Ako odluči da ne prodaje svoje proizvode direktno krajnjim korisnicima , ono mora da izabere posrednike- vrstu i broj posrednika.
Za preduzeće drugi važan aspect distribucije jeste fizička distribucija ili marketinška logistika koja obuhvata aktivnosti koje se odnose na fišičko kretanje proizvoda, rukovanje proizvodima, skladiptenje proizvoda.
Kanali distribucije
Kanal distibucije, marketniški kanal ili put prodaje čini skup organizacija i pojedinaca koji usmeravaju tok proizvoda od proizvođača do krajnjeg korisnika. Kanal distribucije čine proizvode raspoloživim u pravo vreme, na pravom mestu i pravim količinama. Kanali distribucije potrošačkih proizvoda
Kanal A se koristi za direktno kretanje proizvoda od proizvođača do potrošača. Naziva se nultim kanalom. Osnovni kanali ovog tipa su: prodaja od vrata do vrata, kućne prezentacije, prodaja putem pošte,televizijska prodaja, prodaja u maloprodajnim objektima.
Kanal B ima jednog posrednika – trgovca na malo – zbog čega se naziva kanalom jednog nivoa. Ovaj tip kanala često koriste proizvođači automobila, hrane, odeće, obuće. Kanal V se koristi za kretanje proizvoda od proizvođača do veletrgovca, od veletrgovca do trgovca na malo i od trgovca na malo do krajnjeg korisnika.
Kanal G ima tri posrednika (kanal tri nivoa). Proizvod prolazi od proizvođača do agenta, zatim veletrogvca do trgovca na malo, pa tek onda do potrošača. Ovaj kanal je tipičan za proizvođače proizvoda namenjenih masovnoj distribuciji, kao što su prehrambeni proizvodi.
Kanali distribucije industrijskih proizvoda
Najčešće se koriste četiri kanala koji se najčeđće koriste za distribuciju industrijskih proizvoda. Kanal D je direktan kanal koji se obično koristi za distribuciju glavne opreme i složenijih proizvoda. Kanal Đ kroz koji industrijski proizvod prolazi od proizvođača do industijskog distributera pa onda do potrošača – često se upotrbljava za proizvode kao što su razne vrste građevinskog materijala, kancelarijski mateijal i sl.
Kanal E takođe preko agenta prodaje proizvod industrijskim kupcima. Obično ga koriste proizvođači industrijskih proizvoda koji nemaju razvijen sektor za marketing.
Kanal Ž kombinuje posrednike koji postoje u kanalima Đ i E. Koriste ga takođe proizvođači industrijskih proizvoda koji nemaju razvijenu prodajnu operativu.
|