ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA

ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGAText Box: POČETAK
Text Box: SLEDEĆA
Text Box: PRETHODNA

39. Izbor metoda za formiranje cene

 

Nakon prikupljanja informacija tražnji, tropkovima proizvoda I cenama konkurentskih maraka proizvoda, preduzeće može odrediti cenu.

Kolika će biti cena zavisi od izabranih metoda za formiranje cene.

 

Metod troškovi plus - Prema ovom metodu cena se formira tako što se na jedinične troškove proizvoda dodaje standardna stopa profita.

Formiranje cene metodom troškovi plus osigurava ostvarenje planirane profitne stope od prodaje samo pod uslovom da tako formirana cena omogući da se ostvari očekivani obim prodaje. Ovaj metod obuhvata samo troškove, dok ostale bitne faktore - postojoću tražnju, konkurenciju, percipiranu vrednost proizvoda, zanemaruje.

 

Metod ciljne stope prinosa - Prema ovom metodu preduzeće određuje cenu koja će mu omogućiti da ostvari ciljnu stopu prinosa. Ovaj metod određivanja cena je takođe troškovno orijentisan. Ni ovaj metod u kalkulaciju ne uključuje percipiranu vrednost proizvoda, cene konkurenata i druge bitne determinante tražnje.

Metod skale tražnje - Ovaj metod se oslanja na skalu tražnje koje pokazuje količine proizvoda koje će potrošači tražiti po različitim cenama. Prema ovom metodu preduzeće bira onu cenu, tj. Onaj nivo cene koje obezbeđuje najveći ukupni prihod.

 

Metod percipirane vrednosti - Zasniva se na percipiranu vrednost proizvoda od strane potrošača prema ovom metodu cena se određuje tako da bude

Malo iznad percipirane vrednosti proizvoda.

 

Metod konkurencije - Cena se određuje na osnovu konkurenata. Koristeći metod određivanja cena prema konkuretskim cenama, preduzeće može odrediti cenu tako da bude na istom, višem ili istom nivou, zavisno od toga da li preduzeće želi da sledi akcije konkurenata ili da im se suprotstavi.

40. Prilagođavanje cene

 

“Količina“ cena koju je preduzeće odredilo često se koristi kao osnovna, referentna cena koja se dalje modifikuje, prilagođava različitim tržišnim okolnostima.

 

Geografsko prilagođavanje cene. – Preduzeće često prilagođava cenu svojih proizvoda lokaciji kupca – zaračunava višu cenu zbog udaljenosti lokacije kupaca, da bi time pokrilo veće transportne troškove.

 

Sezonsko prilagođavanje cene.- Da bi obezbeđivali ravnomernu proizvodnju tokom cele godine, proizvođači često redukuju cenu (odobravaju popust) za kupce koji proizvod kupuju izvan sezone. tj u periodima slabije tražnje. Takvo prilagođavanje cena vrše hoteli, aviokompanije.

 

Funkcionalno prilagođavanje cene.- Preduzeća mogu davati različite popuste, I time redukovati osnovnu cenu, članovima kanala prodaje za obavljanje određenih funkcija, kao što su prodaja, sladištenje.

 

Količinsko prilagođavanje cene. – Neka preduzeća cenu proizvoda prilagođavaju kupljenim količinama tako što odobranjem popusta na količinu redukuju cenu za kupce koji kupuju veće količine proizvoda.
Popust na količinu može da se odobrava za svaku pojedinačnu kupovinu ili za broj kupljenih jedinica proizvoda u određenom vremenskom periodu.

 

Prilagođavanje cena uslovima plaćanja. – Preduzeća često prilagođavaju cene uslovima plaćanja tako što određuju cene uslovima plaćanja tako što određuju nižu cenu proizvoda za kupce koji izvrše plaćanje bez odlaganja ili u određenom roku.


Postoje i druge osnove za redukovanje cena, kao što je vraćanje starog proizvoda radi kupovine novog
.