ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA

ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGAText Box: POČETAK
Text Box: SLEDEĆA
Text Box: PRETHODNA

36. Cena kao instrument marketinga

 

Cena je novčani izraz vrednosti proizvoda u tržišnoj razmeni.

Cena se pojavljuje pod različitim nazivima u različitim oblicima razmene, npr.: školarina, stanarina, članarina, putarina, saobraćajna kazna, kamata, nadnica, premija osiguranja, autorski honorar, porez na dohodak.

Cena je jedini element koji neposredno generiše prihod, ondosno profit.

 

Profit = (jedinična cena X prodata količina) - ukupni troškovi

 

Cena direktno utiče na profit,odnosno na prodaju i troškove.
Cena je najfleksibilniji instrument marketinškog miksa, jer se može brzo promeniti.

Na osnovu cene kupci izvode zaključke o kvalitetu proizvoda.

 

37. Postupak određivanja cene

 

Pri određivanju cene preduzeće mora da uzme u obzir veliki broj faktora:

Ciljevi preduzeća i marketinški ceiljevi, cenovni ciljevi, tražnja, troškovi, konkurencija, zakonski propisi i dr.

 

- Postupak određivanja cene:
- Izbor cenovnih ciljeva

- Analiza tražnje

- Analiza troškova

- Analiza konkurencija

- Izbor metoda za formiranje

- Određivanje konkretne cene

 

Izbor cenovnih ciljeva je prva faza prei određivanju cene.
U obzir se uzimaju ciljevi i misija preduzeća, marketinški ciljevi i ostali elementi marketinškog miksa.

 

Opstanak - može biti glavni cilj preduzeća kada ima nagli pad prodaje.

Maksimalni ukupni prihod - Nek preduzeća određuju cene koja maksimizira prihod od prodaje.

Maksimalni profit - zahteva poznavanje i funkcije tražnje i funkcije troškova, gde se cena određuje tako da preduzeće ostvaruje maksimalni profit.

Maksimalna prodaja - kada je tražnja elastična u odnosu na cenu, preduzeće koje teži da ostvari maksimalnu prodaju i maksimalno tržišno učešće često određuje najnižu moguću cenu.

Likvidnost - Neka preduzeća određuju cenu tako da što pre povrate gotov novac i time osiguraju likvidnost.