ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA |
36. Cena kao instrument marketinga
Cena je novčani izraz vrednosti proizvoda u tržišnoj razmeni. Cena se pojavljuje pod različitim nazivima u različitim oblicima razmene, npr.: školarina, stanarina, članarina, putarina, saobraćajna kazna, kamata, nadnica, premija osiguranja, autorski honorar, porez na dohodak. Cena je jedini element koji neposredno generiše prihod, ondosno profit.
Profit = (jedinična cena X prodata količina) - ukupni troškovi
Cena direktno utiče na profit,odnosno na prodaju i troškove. Na osnovu cene kupci izvode zaključke o kvalitetu proizvoda.
37. Postupak određivanja cene
Pri određivanju cene preduzeće mora da uzme u obzir veliki broj faktora: Ciljevi preduzeća i marketinški ceiljevi, cenovni ciljevi, tražnja, troškovi, konkurencija, zakonski propisi i dr.
- Postupak određivanja cene: - Analiza tražnje - Analiza troškova - Analiza konkurencija - Izbor metoda za formiranje - Određivanje konkretne cene
Izbor cenovnih ciljeva je prva faza prei određivanju cene.
Opstanak - može biti glavni cilj preduzeća kada ima nagli pad prodaje. Maksimalni ukupni prihod - Nek preduzeća određuju cene koja maksimizira prihod od prodaje. Maksimalni profit - zahteva poznavanje i funkcije tražnje i funkcije troškova, gde se cena određuje tako da preduzeće ostvaruje maksimalni profit. Maksimalna prodaja - kada je tražnja elastična u odnosu na cenu, preduzeće koje teži da ostvari maksimalnu prodaju i maksimalno tržišno učešće često određuje najnižu moguću cenu. Likvidnost - Neka preduzeća određuju cenu tako da što pre povrate gotov novac i time osiguraju likvidnost.
|