ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA |
21. Plan marketinga čini osnovu za izradu drugih planova preduzeća. Njime se preciziraju planske akcije, a polazi se od kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih ciljeva marketinga. Izrada plana marketinških aktivnosti je složen proces. Pitanja koja treba postaviti u planu marketinških aktivnosti: U planu istraživanja tržišta šta će se istraživati, zašto će se istraživati, područje i nosioci istraživanja i sl. U planu prodaje – obim i struktura prodaje po pojedinim tržišnim segmentima, po vrstama proizvodima, u kojim vremenskim intervalima i sl. U planu unapređenja prodaje treba precizirati oblike unapređenja prodaje koji će se realizovati – uvođenje besplatnih uzoraka, kuponi, otvaranje novih prodajnih mesta i sl.
22. Racionalan pristup organizovanju marketinških aktivnosti počinje sagledavanjem posla, odnosno ciljeva i zadataka koji se preciziraju planovima marketinga. Proces upravljanja se sastoji iz tri faze: planiranje, organizovanje i kontrola. Organizovanje marketinškog sektora u preduzeću je kompleksan zadatak. U organizadionoj strukturi merketinga treba da se objedinjavaju svi poslovi operativno-komercijalnog i kreativno-studijskog karaktera. Organizovanje marketinških aktivnosti zahteva analizu odgovarajućeg broja relevantnih faktora, kao što su: delatnost kojim se preduzeće bavi, vrsta u proizvodnom programu, veličina tržišta koje pokriva preduzeće i dr. U prodajnoj orijentaciji komercijalna funkcija, uz proizvodnu, finansijsku i administrativnu, čini osnovnu, izvršnu funkciju preko koje se odvija celokupna delatnost privrednih subjekata. Čitavo komercijalno polsovanje odvijalo se preko posebnih organizacionih jedinica – nabavke, prodaje, sladištenja i transporta robe.
23. Nije obavezno da sva preduzeća imaju istu formu organizovanja marketinških aktivnosti, a obično i nemaju. U praksi se najčešće koriste sledeće forme: 1. Funkcionalna – pogodna je za manja preduzeća, koja imaju uži asortiman ili obuhvataju manja područja, pa se akcenat stavlja na stručnost kadrova, odnosno obavljanje pojedinih funkcija. 2. Organizovanje po proizvodima – primenjuju je velika preduzeća sa širokim asortimanom, odnosno bogatim proizvodnim programom. 3. Organizacija po kupcima primenjuje se kada postoje značajne razlike u potrebama i zahtevima potrošača . U praksi se pojavljuje i organizacija po tržištima, u slucaju kada se posluje na širem tržišnom području, a proizvodi se prodaju u velikim količinama. Postoji i kombinovana organizacija koja se primenjuje u slučaju kada je teško sprovesti neku od prethodno navedinih formi. |