ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA |
14. Eksperimentalni metod
Eksperimentalni metod se koristi za klauzalna istraživanja. Značaj primene eksperimentalnog metoda proizilazi iz značaja koji za upravljanje marketingom ima saznanje o delovanju upravljačkih varijabli marketinga na prodaju. Klasični eksperiment predstavlja planirano iskazivanje neke pojave u strogo kontrolisanim uslovima. Cilj eksperimenta je da se posmatrana pojava nužno istraži. Postoji mogućnost izbora i planiranja uslova u kojima se posmatra i kvantitativno obuhvata proučavana pojava u njenom ispoljavanju i razvoju.Eksperimenti koji se primenjuju u marketinškom istraživanju su statistički eksperimenti. Efekat neke promenjlive veličine utvrđujemo posmatranjem većeg broja slučajeva u kojima se takva pojava ispoljava. Varijable čiji uticaj ne proučavanu pojavu istražujemo nazivaju se eksperimentalnim faktorima. One se mogu izraziti brojčano i opisno.
Uslovi validnosti eksperimenta Cilj marketinškog eksperimenta je proučavanu pojavu naučno istražiti. Da bi zaključci izvedeni iz eksperimenta bili pouzdani potrebno je da budu ispunjeni uslovi: 1. Dejstvo eksternih faktora mora biti tako da se rezultati u eksperimentu formiraju pod uticajem eksperimentalog faktora. 2. Ako subjekti predstavljaju eksperimentalne jedinice, eksperiment ne sme da izazove promene u reakcijama i ponašanju subjekata. 3. Način merenja rezultata ne sme da se menja u toku realizacije eksperimenta. 4. Eksperiment mora biti reprezentativan za tržište iz kojeg je izabran. 5. Segment na kojem je eksperiment primenjen ujedno je i tržišni segment na koji se zaključci odnose. 1-3: Uslovi interne validnosti; 4-5: Uslovi eksterne validnosti.
Područja primene i oblici eksperimenta Eksperimentalni metod može da se primeni u različitim područjima marketinga za istraživanje: Uticaj visine dohotka, uticaj visine cene na tražnju, uticaj kanala prodaje na plasman dobara i usluga, uticaj ekonomske propagande...
|