ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGA

ODGOVORI/REŠENJA IZ MARKETINGAText Box: POČETAK
Text Box: SLEDEĆA
Text Box: PRETHODNA

46. Postoji 5 oblika promocije: ekonomska, propagandna ili oglašavanje, lična prodaja, odnosi s javnošću, direktni marketing i unapredjenje prodaje.

Osnovna uloga promocije jeste da komunicira s pojedincima, grupama ili organizacijama te da direktno ili posredno olakša i ubrza razmenu. Zbog toga se često promocioni miks naziva komunikacionim miksom. Komunikacija počinje od izvora (izvor - jeste osoba koja odredjenim putem šalje poruku primaocu da bi ga obavestila i usmerila na odredjenu aktivnost). Medij je prenosnik poruke od izvora do primaoca.

 

47. Promocija je fleksibilan insrument marketinga, budući da se aktivnosti promocije praktično mogu kombinovati. Uloga promocije je veoma značajna i njena efikasnost zavisi od pojedinačne efikasnosti ostalih instumenata merketinga. Osnovni ciljevi promocije su da informiše, podseća i utiče na ciljne kupce da prihvate proizvod preduzeća.

 

48. Postoje pet osnovnih oblika promocije, odnosno promotivnih aktivnosti:

 1. lična prodaja,

 2. unapređenje prodaje,

 3. publicitet,

 4. ekonomska propaganda,

 5. direktan marketing.

 Lična prodaja je oblik u kome je komuniciranje izmešu prodavca i kupca, odnosno potrošača direktno. Ovo je najstariji oblik prodaje robe, a lični kontakt jeste osnovno obeležje. Elementi prodaje jesu : prodavac, proizvod i potrošač.

Svrha unapređenja prodaje jeste da stimuliše kupca, odnosno da ubrza prodaju.

Navešćemo neke od metode unapređenja prodaje:

· zajednička saradnja proizvođača i trgovine

· aktivnosti stimulisanja potrošača

· trgovačke markice

· kuponi

· besplatni uzorci

· sajmovi i izložbe

Publicitet je promociona aktivnost koja se sastoji u objavljivanju pozitivnih informacija o preduzeću u sredstvima javnog informisanja, koja ne finansira preduzeće. Publicitet se ispoljava kao novinarska vest, događaj ili novost. Nedostatak publiciteta kao oblika promocije je u tome što preduzeće ne može da utiče na sadržaj informacija koje se objavljuju.

Ekonomska propaganda je prenošenje i širenje ideja (informacija, poruka) o proizvodu i preduzeću s ciljem da se pridobiju grupe ljudi i pojedinaca da te ideje (poruke) prihvate. Kod ekonomske propagande te ideje su ekonomskog karaktera: vezane su za razmenu proizvoda, odnosno za stvaranje stalih veza između proizvodnje i potrošnje. U savremenoj privredi ta veza se ostvaruje posredstvom tržišta.

Direktan marketing je interaktivan sistem marketinga koji koristi jedan ili više oglašavajućih medija radi postizanja merljivog odaziva i/ili transakcije na bilo kojoj lokaciji.